کنترل سلامتی

دستگاه بخور سرد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بخور هوا سرد

مقدمه
دستگاه بخور سرد چیست و چه تفاوتی با سایر دستگاه های بخور دارد؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چه تفاوتی بین دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم وجود دارد. انواع دستگاه های بخور هرکدام بسته به نوع عملکرد خود نتیجه های متفاوتی نیز خواهند داشت. دستگاه بخور سرد و گرم هر دو دارای مزایا و معایب، نقاط قوت و ضعف هستند. مهم است که قبل از خرید هرکدام تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم را بدانی و حتی درباره اینکه هر برند چیست و چه ویژگی هایی دارد نیز تحقیق کنید.

تفاوت های جزئی بین این دو نوع وجود دارد، بنابراین بهتر است دستگاه های مرطوب کننده را براساس برند مشخص کرد. از جمله ویژگی دستگاه بخور سرد می تواند مولکول‌های آب را وارد جریان هوای اتاق کند. اما به هیچ وجه باعث بالا رفتن دمای اتاق نمی شوند و تنها به رطوبت هوا اضافه خواهند کرد.

طرز کار دستگاه بخور سرد 

در دستگاه های بخور خنک از یک فیلتر فتیله ای داخلی برای جذب آب استفاده می کنند. در حالی که یک فن هوا را نیز از طریق فیلتر می دمد. این حالت باعث می شود که بخار هوا بصورت یکسان در کل فضا پخش شود. اغلب دستگاه های بخور گرم، از روش تبخیری استفاده می کنند. مرطوب کننده اولتراسونیک، نوع دیگری از دستگاه های بخور هستند که با استفاده از ارتعاش اولتراسونیک باعث بوجودن بخار آب خنک می شود. ایجاد یک هوای مرطوب، بی صدا و کم خطربرای ساکنین منزل برای سلامت کل اعضای خانواده مهم است. اگر می خواهید مناطق بزرگتری همچون کل خانه یا دفتر کار استفاده کند بهترین گزینه است.

موارد استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا

ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه کدام مرطوب کننده بهتر کار می کند این است که بدانیم توقع شما از دستگاه بخور سرد چیست به چه صورت خواهد بود. دستگاه بخور قابلیت تنظیم به هر دو حالت دار دارد. بخور گرم مناسب افرادی است که دچار سرماخوردگی شده اند. یک روش دیگر برای تشخیص اینکه رطوبت گرم بیشتر با شما سازگار است یا بخور سرد نحوه تنفس در اتاق سونا است اگر مشکلی با تنفس در هوای بخار گرفته ندارید می توانید از دستگاه بخور گرم استفاده کنید.

اگر دچار آلرژی و یا آسم هستید، ممکن است از رطوبت خنک حس بهتری داشته باشید. تفاوتهایی در دستگاه بخور سرد و گرم حتی بین دستگاه بخور خانگی و دستگاه بخور بیمارستانی وجود دارد. با این حال هرکدام آنها برای آسانتر کردن تنفس تهیه و استفاده می شوند.  

فواید دستگاه بخور سرد چیست؟

مرطوب کننده های هوا انواع مختلفی دارند. اما همه آنها رطوبت را به هوا اضافه می کنند. رطوبت به نوبه خود سطح رطوبت را در فضای زندگی افزایش می دهد. در طول زمستان، هوا سرد و خشک است، نشانه های خشکی هوا را در ترک های روی پوست و لب ها مشخصا می بینید. با تأمین رطوبت هوا توسط دستگاه بخور سرد علاوه بر تنفس بهتر باعث بهبود پوست در این فصول نیز خواهید شد.

1- تنفس بهتر با استفاده از دستگاه بخور

حتما متوجه شده اید که حین خواب سختتر نفس می کشید. اغلب دلیل این مشکل تنگی نفس و یا خشکی هوا است که شما با خرخر و خشکی گلو از خواب بیدار شوید. استفاده از دستگاه بخور سرد و یا گرم می تواند به تنفس راحتتر کمک کند. انتخاب نوع دستگاه بخور بسته به وضعیت تنفس و شرایط موجود متفاوت است. برخی از افراد قادر به تنفس در بخار هوای گرم نیستند، می تواند باعث کمبود اکسیژن، تنگی نفس و یا حس سنگینی شود. این افراد بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنند. همچنین افرادی که با هوای گرم و مرطوب مشکل دارند از دستگاه بخور سرد به عنوان مرطوب کننده هوا استفاده می کنند. به این ترتیب علاوه بر اینکه رطوبت هوا را تنظیم می کنند می توانند از مزایای آن برای تنفس و همچنین بهبود پوست خود نیز استفاده کنند.

2- ضد عفونی محیط

رطوبت کافی در محیط از فعالیت بیشتر ویروس ها جلوگیری می کند. ویروس‌های معلق در هوا می توانند باعث انتقال بسیاری از بیماری ها به اعضای خانه و خانواده شود. زمانی که رطوبت کافی در هوا وجود دارد تا حدود 43 درصد رطوبت در هوا وجود داشته باشد می تواند 90 درصد ویروس‌ها را مهار کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های واگیر شود. استفاده از انواع تجهیزات پزشکی مثل تب سنج و فشارسنج نیز برای سالمندان ضروری است.

3- بهبود آرتروز مفاصل

نحوه اثرگذاری دستگاه بخور سرد چیست و چگونه می تواند باعث حس سلامت انسان شود. حتما در فصول سرد سال متوجه شکایت از درد مفاصل بخصوص در بزرگسالان و سالمندان می شدید. بیمارانی که از آرتریت رنج می برند اغلب در ماه های سردتر و خشک تر به دلیل هوای سرد و کمبود رطوبت در هوا، می تواند باعث تشدید دردهای مفصلی و آرتروز شود. تأمین رطوبت هوا در تعدیل دما و جلوگیری از خشک شدن استخوان ها مؤثر است.

4- بهبود واکنش های آلرژیک

دستگاه بخور همچنین می تواند به بهبود مشکلات تنفسی و واکنش های آلرژیک نیز کمک کند. بخار آب منتشر شده توسط دستگاه بخور سرد، بینی و گلو را هیدراته می کند. مخاطر را نازک کرده و به موهای بینی اجازه می دهد تا آزادانه حرکت کنند. این به مجرای بینی کمک می کند تا باکتری و گرد و خاک و غبار موجود در هوا را فیلتر کرده و مانع ورود به سیستم تنفسی می شود. در نتیجه از تورم جلوگیری کرده و اثر مواد تشدید کننده آلرژی را کمتر می کند. در محیط خشک، گرد و غبار و عوامل آلرژی زا بیشتر در تحرک هستند. اما در هوای مرطوب نمی توانند آزادانه در هوا حرکت کنند و وارد مجرای تنفسی شوند.

فواید دستگاه بخور سرد برای صورت

خشکی هوا یک عامل اساسی برای از دست رفتن رطوبت نسبی صورت و پوست است. که این موارد باعث سرخ شدن پوست بدن، هر قسمتی که در معرض آفتاب و یا هوای آزاد است.

در این موارد برای حفظ کیفیت و تأمین رطوبت مورد نیاز پوست می توان از دستگاه بخور سرد و یا گرم استفاده کرد. بسیاری از متخصصان و پزشکان زیبایی و جوانسازی پوست لزوم رطوبت کافی در هوا و هیدراته کردن پوست را برای سلامت سلول‌های پوستی متذکر شده اند.

همچنین در تجهیزات پزشکی انواع دستگاه بخور مخصوص صورت نیز وجود دارد که اغلب برای رطوبت رسانی بیشتر به پوست استفاده می شود. همچنین می توانید با استفاده از این نوع دستگاه های بخور هوای مرطوب را تنفس کنید. در مواقعی که فرد دچار سرماخوردگی شده، برای کاهش علائم آن و از بین بردن خشکی گلو و ضدعفونی ریه می‌توانید از این سبک دستگاه بخور نیز استفاده کنید.

در دستگاه‌های بخور مخصوص صورت، برروی دستگاه، فضای مخصوص قرارگیری صورت قرار دارد. بخار مستقیم به آن سمت هدایت می شود. در این دستگاه بدون احساس سوزش و یا قرارگیری در معرض حرارت، پوست بطور مستقیم بخار هوا را جذب می کند.

محصول پیشنهادی: برای آگاهی از قیمت دستگاه بخور صورت خانگی و سالنی کلیک کنید.

تفاوت بخور سرد و گرم

بطور کلی دستگاه های بخور از نظر طراحی، عملکرد و خروجی که دارند متفاوت هستند. انواع دستگاه بخور را می توان در چند دسته کلی تقسیم کرد، اما در نهایت عمده ترین تفاوت آنها بخور سرد و گرمشان است.

دستگاه رطوبت ساز سرد نیز خود به دو نوع تقسیم می شود، دستگاه بخور پروانه ای و دستگاه بخور سرد اولتراسونیک، در حالت پروانه ای دیسک های چرخشی که با سرعت بالا کار می کنند رطوبت را به شکل غبار به هوا پخش می کند. از آنجایی که هیچ حرارتی تولید نمی کند می تواند مناسبترین گزینه برای کودکان نیز باشد اما استفاده بیش از اندازه از این دستگاه می تواند باعث بروز آلرژی و آسم شود.

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک نوع دیگری از دستگاه بخار سرد است. دستگاه های اولتراسونیک توانایی تولید رطوبت گرم و سرد را دارند. این دستگاه با کمک ارتعاشات اورلتراسونیک مه تولید می کند. در دستگاه های بخور گرم نیز با استفاده از حرارت آب مخزن را به نقطه جوش رسانده و بخار تولید می شود.

طرز کار دستگاه بخور سرد

طرز کار دستگاه بخور سرد بسیار ساده است. مخزن را به مقدار مناسب از آب پر کرده و دستگاه را روشن می کنید. اما نکاتی در حین استفاده از دستگاه وجود دارد که علاوه بر افزایش کیفیت بخار هوا می تواند بر دوام و ماندگاری آن نیز بیافزاید. هرزمان که از دستگاه بخور استفاده می کنید، بهتر است مراقب استفاده صحیح از آن باشید.

بهتر است از آب مقطر و فاقد مواد آلی استفاده کنید. چراکه آب شهری ممکن است حاوی املاح و مواد معدنی باشد و مخزن و مجرای دستگاه دچار رسوب شود. همچنین روزانه آب مخزن را عوض کنید تا از رشد هرگونه کپک و قارچ جلوگیری کنید.

هفته ای یکبار داخل دستگاه را به خوبی تمیز کنید. تعویض فیلترها را نیز فراموش نکنید. البته تمام دستگاه های بخور فیلتر ندارند اما در صورت داشتن فیلتر دقت کنید که روزنه های آن ممکن است محل خوبی برای تجمع کپک و باکتری ها باشد.

هنگام استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق کودک نیز توجه کنید که تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. دستگاه های بخور شبیه به هم عمل نمی کنند. بنابراین باید ایمن ترین نوع دستگاه را برای اتاق کودک در نظر بگیرید.

موارد احتیاط استفاده از مرطوب کننده هوا

استفاده از آب لوله کشی برای پر کردن مخزن دستگاه بخور می تواند باعث رسوب مواد معدنی در ظرف نگهدارنده آب و یا حتی نشستن غبار سفیدی برروی وسایل منزل شود. علاوه بر پراکندگی مواد معدنی، دستگاه بخور می تواند میکروب ها را نیز در هوا منتشر کند. به همین دلیل توصیه می شود که دستگاه بخور سرد را مداوم شستشو دهید و ضد عفونی کنید. همچنین آب مخزن دستگاه را نیز سریعتر عوض کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که شستشوی دستگاه بخور با مواد ضد عفونی کننده، علاوه بر آسیب به محیط زیست باعث آلودگی هوا و آسیب به ریه ها نیز می شود. بنابراین بهتر است هنگام شستشوی دستگاه بخور  از صابون ساده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *